Du är vad du äter..

Vi har väl alla någon slags förebild av hur vi vill se ut, eller skulle kunna tänka oss att se ut.. man är ofta självkritisk och många av oss vill gå upp eller ner i vikt. Sällan är man nöjd.
Jag blir så sur när man kollar på modell bilder och ser hur många ser upp till dessa ideal tjejer som är både proffs sminkade och  retuscherade på bilderna!
Det finns dom som är emot både bantning och smala tjejer som tycker att dom är feta!
Brisst på uppmärksamhet tycker vissa. Men är det så konstigt att unga tjejer söker bekräftelse idag? När vi alla blir matade med all denna media som bara fotar människor som lever i en sjuk värld, för att sälja och tjäna pengar?
Själv har jag alltid (från början av tonåren) bantat och gått på diet efter diet.
Jag är jätte trött på mej själv som tillåter mej att ha dessa ätstörningar.
För ätstörningar har vi många, det behöver inte betyda att vi är jätte smala eller jätte tjocka, eller att vi spyr upp det vi äter. Ätstörningar har alla som tänker mycket på vad och när dom äter.. när det går så långt att man inte kan annat än att tänka på vad man äter i varje måltid man äter och hur mycket man äter, då är det ett sjukt beteende som man behöver rätta till. Det är inte hälsosamt att tänka så mycket på mat.
Vad som är nyttigt och inte och få ångest så fort man har ätit sej lite för mätt eller fått i sej lite för många kalorier. Men många unga tjejer tänker så och man har olika tekniker för att bli av med detta tänkandet... jag själv tänker satsa på att nå min målvikt innan vintern.. jag är inte tjock, men mullig, det är okej att vara mullig.. men jag trivs inte med det. Jag äter nyttig mat för det mesta och har sedan i oktober ändrat mitt förhållande till mat och börjat tränat regelbundet. Så just nu tänker jag att om jag vill gå ner i vikt så ska jag dra ner på gräddsåser och kolhydrater! Men jag ska äta mej mätt och se till att få i mej allt jag behöver! Jag tror att det är det bästa sättet för att gå ner i vikt - och vill man sedan hålla sej där så måste man lägga om matvanorna - föralltid!

Har även läst en bok skriven av Gillian McKeith.. den rekommenderar jag starkr för alla jojo bantare och alla som vill gå ner i vikt, för det är okej att vilja det, bara man gör det på ett sunt sätt!


Kommentarer
Postat av: Mindy

Godmorgon..Hur jag gör..ja du ingen aning...Har varit en bloggare i 3 år nu så det har bara blivit att man har sina trogna läsare..Man kan inte läsa allt från min första tid för jag uppdaterad min sida till det bästa.Ha en skön onsdag..

2009-04-29 @ 08:43:03
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: elin

men palla , låt folk göra som dom vill. det är deras val. det är modellernas jobb, vissa är smala alla är inte det , dom ska kunna använda kläder som är för "smala" dom gör bara sitt jobb. dom kan lika bra träna dom också för att vara så smal. det vet du inget om.

2009-04-29 @ 12:29:49
URL: http://esks.blogg.se/
Postat av: Nikki



Ätstörning -när maten styr (och kontrollerar) ens liv..



Hemskt!

2009-08-01 @ 20:30:11
URL: http://bonies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0